Folyamatos fejlődés útján: LEAN módszertan IT-szervezeteknél

Az informatikai szervezetekben a LEAN módszertan egyre nagyobb jelentőséget kap, miközben az átláthatóság és a hatékonyság elvárása egyre hangsúlyosabbá válik a tulajdonosok és a felsővezetők részéről. A gyártási folyamatok hatékonyságának maximalizálása után a szolgáltató vállalatok is rádöbbentek, hogy üzleti sikereik és piaci versenyképességük egyik kulcsa a hatékony, ügyfélközpontú működésben rejlik. Ez a felismerés vezetett ahhoz, hogy a LEAN módszertan alkalmazása széles körben elterjedt a telekommunikációs szektorban, a bankoknál és biztosítóknál, valamint kis- és nagykereskedelmi vállalatoknál egyaránt.

Néhány évvel ezelőtt a folyamatszervezés volt az egyik fő irányvonal az IT-szervezetekben. Sok helyen létrehoztak folyamatszervezési osztályokat, amelyek fő feladata a működési folyamatok monitorozása, optimalizálása és hatékonyságának növelése volt. Azonban a szakértelem és a folyamatok teljeskörű megértése miatt a folyamatszervezők szélesebb körben vonódnak be különböző projektekbe és az üzleti specifikációk írásába.

Manapság azoknál a szervezeteknél, ahol még fennmaradt a folyamatszervezés, a folyamatszervezők főként projektek előkészítésén, döntési anyagok összeállításán és üzleti követelményspecifikációk készítésén dolgoznak. Azonban a folyamatszemlélet, a LEAN módszertan és a folyamatoptimalizáció képességei továbbra is kulcsfontosságúak az IT-szervezetek hatékony működésében, különösen a szolgáltató szektorban.

Míg az üzleti elemzők fő feladata az üzleti igények megértése és az üzleti problémák feltárása, a folyamatszervezőké a jelenlegi működés feltárása és a jövőbeli működés kialakítása. Az üzleti elemzőknek rendelkezniük kell a folyamatelemzés képességével, de ugyanúgy fontos az egyéb üzleti problémák elemzése is. Az üzleti elemzők feladata továbbá a kialakítandó megoldás biztosítása, valamint az értékelés és a követelmények menedzselése.

Az end-to-end folyamatok átlátása elengedhetetlen az IT-szervezetek számára, hogy ne hagyjanak ki semmilyen részletet vagy szereplőt a folyamatokból. Ez segít az összes érintett fél azonosításában és a teljeskörűség biztosításában. Az üzleti elemzőknek biztosítaniuk kell, hogy a kialakítandó megoldás valóban választ adjon az üzleti igényekre, és képesek legyenek értékelni és menedzselni a követelményeket. A Lean módszertan és a folyamatszemlélet alkalmazása lehetővé teszi az IT-szervezetek számára, hogy átláthatóbbak és hatékonyabbak legyenek működésükben, és jobban reagáljanak az ügyfelek igényeire és a piaci változásokra.

Működési módszer a DanubiSoft-nál

A DanubiSoft bevezetési és fejlesztési módszertana is azt a szemléletet követi, hogy az ügyfél és a fejlesztői csapat között, egy szakértői tanácsadó gárda dolgozik, akik korábban gyártásban tevékenykedő, a folyamatok hatékony megszervezésében jártas szakemberek. Fő feladatuk, hogy az ügyfél működési folyamatai optimalizálásra kerüljenek, az igények teljes körűen fel legyen mérve és a bevezetésre kerülő megoldás, a lehető legjobban illeszkedjen a kialakított folyamatokhoz és az egyedi igényekhez.

Egy ERP rendszer bevezetés esetében nem elégséges a projekt sikeréhez, hogy telepítünk és betanítunk egy komplex rendszert a végfelhasználók számára, ugyanis egy ilyen projekt valódi értékét az adja, hogy a kialakított optimalizált működési folyamat modellezhető legyen és a rendszer pedig jó eszköze legyen a folyamatok precíz végrehajtásának, ezzel garantálva a hatékonyabb működést.