Az elmúlt 22 év tapasztalati alapján számba vettünk pár hasznos tanácsot, amit érdemes figyelembe venni egy szoftver kiválasztásakor.
A két legfontosabb szempont: a szakmai és a funkcionális megfelelés. Ez azt jelenti, hogy a kiválasztásban nem lehet különválasztani a konzulens/tanácsadó és szoftver kérdését. Attól, hogy egy szoftver a benne elérhető funkciók, sőt a globális referenciák alapján is megfelelő egy adott iparág igényeinek kiszolgálására, az önmagában még nem biztosíték a sikeres bevezetésre. A sikernek legalább ugyanennyire fontos része a konzulens felkészültsége és az iparági tapasztalata is.
Egy következő fontos nézőpont az ár kérdése. Egy szoftver bevezetésének költségét, soha nem szabad önmagában értékelni és több ajánlat esetén csak a számokat összehasonlítani egymással. A funkciók szintjén az egymástól jelentősen eltérő szoftverek esetében más és más megtérüléssel lehet számolni. Ezek alapján elképzelhető, hogy az egyébként magasabb bekerülési költségű szoftver jobban illeszkedik egy adott cég tevékenységéhez ezáltal gyorsabban termeli vissza a beruházás értékét.
Mindezek mellett érdemes figyelemmel kísérni az adott pályázati lehetőségeket. Itt érdemes nagyon körültekintőnek lenni, mert könnyen előfordul, hogy olyan szoftvert vásárolunk, ami nagyságrendekkel nagyobb falat, mint amire egyébként készen állunk. Csupán azért belevágni egy szoftvervásárlásba, mert támogatást kaphatunk rá, nem feltétlenül érdemes, ha nem vagyunk tisztában az igényeinkkel és kapacitásunkkal. A pályázati támogatás általában a szoftver fenntartására már nem vonatkozik.
Fontos és mérlegelendő döntés továbbá, hogy fejlesztőtől vagy tanácsadó vállalkozótól akarunk szoftvert vásárolni. Ezt a kérdést akár úgy is lefordíthatjuk, hogy hazai vagy multi megoldásban gondolkodunk. A presztizs oldaláról megközelítve nincs kérdés, természetesen a nemzetközi nagy szoftverek felé billen a mérleg. Ha azonban egy rugalmas és gyorsan alakítható vagy bővíthető megoldásra van szükség, akkor lényegesen jobb választásnak tűnik egy hazai cég terméke, ahol az ügyfélnek lehetősége van közvetlenül a fejlesztéssel való kommunikációra.
Néhány hasznos tipp, ami segít az ideális rendszer megtalálásához és kiválasztásához:
- Önértékelés: igények, problémák és feladatok felmérése házon belül
- Legyenek valódi célok kitűzve olyanok, amelyek mérhetőek. Pl: A készletek 10%-kal való csökkentése, vagy a selejtek arányának 5% alá való csökkentése. stb. Egy szoftver bevezetése önmagában nem cél, a szoftver az eszköz a cél eléréséhez
- Olyan szállítók felkeresése, aki rendelkezik igazolt hazai, iparági referenciával szoftver és tanácsadói oldalról is
- Partner cégek tapasztalatainak és ajánlásainak kikérése
- Külsős, valóban FÜGGETLEN tanácsadó bevonása